Isnin, 11 Oktober 2010

Mahermania :D

Tidak saya nafikan betapa besarnya impak Maher Zain dalam industri muzik dan dakwah itu sendiri. Kualiti muziknya tak kalah tinggi jika dibandingkan dengan artis antarabangsa yang lain. Walaupun saya hanya lebih suka mendengar apa-apa saja yang sedap di telinga tanpa mengetahui siapakah penyanyinya atau bagaimanakah ia, namun tidak bagi Maher Zain.  :)

Setelah beberapa lama lagu-lagu Maher Zain sekian kali diputarkan di laptop, handset, di bilik kelas, semasa discussion dan sebagainya ; akhirnya saya boring juga. Sedap lagunya, tapi disebabkan sudah puas mendengarnya, saya mula berarah mencari alternatif lain. Antara yang menjadi pilihan saya, selalunya Outlandish ataupun The Sound Of Reason, atau jika mahu dengar yang slow sikit Sami Yusuf. Sebelum ini, saya tidak memikirkan sangat apalah yang si Maher Zain cuba bawa dalam lagunya. Saya layan sebab best, liriknya begitu bermakna.

Tak lama kemudian, riuh kecoh rakan-rakan saya di fb dan juga sahabat satu sekolah dulu yang sedang belajar sekitar ibu kota dan uia, bahawa Maher Zain akan berkunjung ke Malaysia. Uh, pun begitu saya pandang endah tak endah saja status-status mereka. Bukan boleh pergi pun. Hu3. Lantas, selepas berlangsung konsert beliau dengan sambutan lautan manusia yang menghadirinya, saya sedar aura Maher Zain bukan semudahnya diketepikan dalam konteks menyeru manusia ke arah kebaikan.

Tidak keterlaluan jika saya katakan aura Maher Zain tidak hanya terhenti pada suaranya yang sedap, selain penampilan yang menyenangkan (ehem) dan juga liriknya bagus (bak kata Wardina, "beautiful lyrics, masha Allah!.") tetapi lebih dari itu. Ini terbukti pada latar belakang beliau dan juga pendapat dan pandangannya tentang kehidupan menjadikan muzik sebagai medium dakwah.


Saya pun mencelah juga, mencari-cari di youtube. Mana tahu ada rakaman konsert beliau yang dikatakan gempak itu. Jujur saya katakan, bagaimana beliau begitu diminati? Uh, tolak tepilah segala caca merba perilaku peminatnya (terutama perempuan!), tapi kita fikir apa yang sebenarnya yang mengikat mereka meminati Maher Zain?

Mengapa begitu?

Cuba fikir kenapa. Saya fikir punya fikir macamana la lagu dia boleh sedap. Lalu, saya putarkan kembali kesemua lagu-lagu beliau demi mencari apakah yang perencah utama dan pembuka selera pendengar.

Baru saya sedar, selain mesejnya yang sememangnya kaya dengan nasihat dan sangat berunsur kerohanian, faktor muzik yang diadun dengan profesional oleh orang yang sememangnya pakar adalah sebab utama lagunya tetap malar segar!

Sunnatullah vs Syariatullah.

Itulah formulanya.

Macam kita nak tanam sayur di kebun. Adakah tumbuh sayur-sayur tersebut jika kita hanya kuat berdoa, solat lima waktu tanpa tertinggal, puasa sunat senantiasa tapi mengenepikan usaha menanam sayur yang lebih gigih dengan menyiram, membaja dan menjaga sayur dari ulat dan dimakan kambing?

Sunnatullah tu kena ambil kira. Mesej bagus, nasihat cukup lengkap, tapi kalau muziknya lembik, ayat berpintal, adunan bunyi tak mantap, bagaimana nak tarik pendengar? Aduh, berbicara seolah-olah pakar muzik :D. Namun itulah hakikatnya nasyid tempatan kita, namun tidak saya katakan semua. Ada yang mampu menambat hati, antaranya Fareast dan Inteam.

Remaja memang sukakan muzik tak kira apa latar belakang dan kehidupan sekalipun. Tinggal apa jenis muzik yang diminati, samada rock bingit yang membingitkan hati dan jantung atau muzik slow motion alunan piano, tak pun petikan gitar dan ketukan drum-drum yang tak tentu hala, atau apa saja. Cuba anda fikir, semua yang berlainan minat ini, boleh minat lagu-lagu Maher Zain. Kenapa? Sebab sedap, muziknya bagus, kontemporari dan tidak terikat dengan satu genre saja.

Pengalamannya bekerja sebagai penerbit muzik bersama produser dan artis-artis antarabangsa yang terkenal seperti Micheal Jackson atau yang lain-lain adalah mungkin punca utama kepakarannya dalam bidang muzik. Namun, yang lebih mengagumkan adalah kerendahan hati beliau dalam 'mengawal' pujian yang mencurah-curah datang. Prinsip beliau dalam menyampaikan kebaikan melalui lagu yang diciptanya cukup mudah untuk difahami iaitu membawa pendengar supaya lebih dekat dengan Allah.

Indah kan? Semuanya dilakukan kerana Allah. Tidak mengharapkan apa-apa balasan dari manusia. Memberi bukan untuk dipuji manusia atau dibenci, namun mengharapkan redha dan rahmat Allah semata-mata. Saya cukup tertarik dengan kenyataan beliau berkenaan dengan peminat Malaysianya yang mengucapkan terima kasih kerana sudi datang ke Malaysia. Namun, beliau terasa pelik kerana diucap sebegitu malah beliau menjawab, "It's my duty."

Fuh! Maher Zain anggap itu ialah tanggungjawab dia! Menyanyi dan mengucapkan bait-bait memuji Allah adalah tanggungjawab dia? Wah, menarik ni! Hebat tu! Ini adalah tugas. Ya, dakwah adalah tugas. Namun, tugas kita adalah penyeru, bukan penghukum. Dakwah tidak terhad dan boleh disampaikan dengan apa cara sekalipun kecuali yang melanggar syariat.

Entahla, melihat kepada stail dia berkonsert, tarik audience secara tak langsung terdetik di hati saya, pasti orangnya sangat kuat keyakinan kepada Allah.

Dan tak pasal-pasal saya macam kena 'mahermania' kali kedua. =)


3 ulasan:

  1. adeyh.. hu3.. xpe,bnde elok..
    jgn jd gila sudaa... :D

    BalasPadam
  2. 'mahermania'
    masa kecoh2 aritu, terlintas juga perkataan ni.
    cmne bole sama ni?
    huu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...