Rabu, 5 Februari 2014

Huruf Hamzah

Setelah hampir sebulan tidak berkerja, akhirnya tawaran menjadi guru mengajar kelas tambahan menjengah. Sekadar guru tidak tetap, tempoh 3 bulan, 3 jam seminggu, mengajar Al-Quran dan bacaan Jawi, 15 orang pelajar tingkatan 1, bertujuan memantapkan penguasaan Al-Quran dan bacaan jawi mereka dalam menghadam pelajaran yang berorientasikan subjek agama. Dari goyang kaki tak tahu nak buat apa, tawaran tersebut saya terima separuh hati.

Pengajaran dimulakan pada suatu petang dengan meminta pelajar menyalin ayat Al-Quran selepas menghafal. Pelajar lelaki buat alasan, mereka tiada buku untuk menyalin. Lalu saya suruh mereka menulis satu persatu 5 ayat dari surah Al Baqarah di papan hitam. Seorang, satu ayat. Dengan muka malas-malas, mereka turutkan juga permintaan saya selepas puas dipujuk-pujuk. Saya periksa satu-satu ayat yang mereka tulis dan betulkan kesalahan tulisan mereka. Ada seorang pelajar ni, Arif namanya. Pendiam dan macam malu-malu sikit. Bila saya terangkan 1 kesalahan beliau yang tertinggal huruf hamzah dalam perkataan أولئك , muka beliau berkerut-kerut.

Saya panggil Arif ke depan, dekat dengan papan hitam. “Kamu tertinggal huruf hamzah kat sini.” Kata saya sambil menunjuk-nunjuk dengan kapur.

Muka beliau berkerut lagi. Aih, tak faham lagi agaknya. Lalu saya ambil Al-Quran dan buka surah Al Baqarah. Saya cari perkataan tersebut dan tunjuk pula di situ.

“Ni nampak hamzah kat sini? Kamu tulis kat depan ni, takde hamzah. Faham?” terang saya.



Muka beliau menunjukkan yang beliau baru mengerti maksud saya.

“Nah, betulkan. Tulis perkataan tu lagi 3 kali.” Arah saya, untuk kuatkan lagi pembetulan.

Arif menurut dan berlalu ke tempat duduk setelah selesai. Selepas sesi tersebut, Arif nampak lebih berkeyakinan dengan saya. (huhu). Apa yang suruh buat selepas itu, beliau lebih menurut berbanding dengan kawan-kawannya yang lain yang banyak soal jawab pulak dengan saya.

Waktu pulang, beliau menghulurkan tangan untuk bersalam dengan saya di meja guru. Hati menebak, pada zahirnya beliau tak ucap terima kasih di mulut, tapi bahasa tubuh dan eye contact beliau terhadap saya berlainan dari pertemuan pertama kali, tanda beliau menghargai dan berterima kasih di atas ajaran saya tadi memahamkan beliau dengan kedudukan huruf hamzah dan cara menulisnya. Saya menolak ringan dengan senyuman dan menepuk-nepuk bahu beliau sambil berkata-kata, “takpe-takpe, esok jumpa lagi.”

Huh, baru sorang dapat tackle hari ni.

Kejadian ni membuatkan saya terfikir-fikir. Sebenarnya, manusia ni memang Allah dah bagi fitrah berterima dan bersyukur, appreciative. Walaupun, berterima kasih tu kadang-kadang tak terucap tapi ia akan jadi situasi yang amat indah apabila manusia mula berterima kasih atas nikmat mereka yang dapat dengan menjadi lebih baik dan berakhlak.

Sebab tu, nikmat kefahaman adalah nikmat terbesar walaupun hanya sekecil huruf hamzah. Cukup untuk mengikat hati manusia untuk terus belajar dan mendalami. Indahnya perasaan selepas dapat mengetahui sesuatu perkara, dan ini adalah nikmat!

Nikmat mengajar dan nikmat mempelajari dan memahami. Besar sungguh kasih sayang Allah kan? :)


3 ulasan:

  1. salam'alaikum syg..

    ni akk nk tnya sikit. setiap huruf alif mmg akan disertakan dgn huruf hamzah ka. apa beza alif y ada hamzah dgn y x?...

    BalasPadam
  2. Hbest bila bdk dpt baca yang,, kita pon tak tau bila dia tiba2 pndai baca (wpun mmg kita y ajar n ikut prkmbngn dia tiap2 hari)

    BalasPadam
  3. kak yang! hehe... saja melawat k.yang :D

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...