Khamis, 29 Oktober 2009

UTM Bila Pulak?

Salam nikmat Iman dan Islam buat semua pembaca budiman.

Teruja dengan kebangkitan pemikiran mahasiswa yang semakin terbuka dan bebas tanpa dipengaruhi dengan konsep yang entah apa-apa, saya selitkan pada entry kali ini dengan post dari blog Nasruddin Hassan, seorang ahli politik terkenal. Beliau merakamkan penghargaan dan terharu kepada mahasiswa uia kuantan kerana berani mengadakan diskusi kontroversi ini.

WACANA ILMIAH TERBUKA DI UIA KUANTAN



1. Program Wacana Ilmiah yang bertajuk : Sebat Kerana Arak : Adilkah ?

2. Semua Muslimin dan Muslimat dijemput hadhir . Saya difahamkan antara yang turut diundang ialah pihak media untuk membuat liputan dan sejurus selesai majlis tersebut , satu sidang media akan diadakan .

3. Wacana tersebut akan diadakan seperti maklumat berikut :

Hari : Khamis
Masa : 8.30 malam
Tarikh : 22 Oktober 2009

Tempat : Auditorium KOM
UIA Kuantan Pahang .

Panel :

Dato' Safri Abdul Aziz [ Exco Agama Negeri Pahang ]
En. Najid Husin [ Peguam Syarie Negeri Pahang ]
Dato' Hamidah Marican [ Sister In Islam ]
Nasrudin Hassan at Tantawi [ Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat ]

Masuk adalah percuma .

SUBURKAN BUDAYA WACANA ILMIAH



1. Alfun Mabruk saya ucapkan kepada IIUM Kuantan dan seluruh warganya kerana berjaya menganjurkan " Intellectual Discourse " bagi mencari ruang cerah dan jelas buat Islam yang suci ini .

2. Tajuk wacana ilmiah yang dibincang semalam ialah [ Sebat Kerana Arak : Adilkah ? ] .

3. Wacana yang sepatutnya membariskan panel dari UMNO [ Yb. Dato' Safri Abdul Aziz - Exco Agama Negeri Pahang ] , SIS [ Dr. Hamidah Merican ] , Peguam Syarie [ En. najid Husin ] dan PAS [ Nasrudin Hassan ] .

4. Malangnya , wakil UMNO dan SIS tidak hadhir dan wacana semalam hanya membariskan saya, peguam syarie dan seorang tokoh akademi al Fadhil Ustaz Zaharudin Mohd. Tentunya ketidakhadhiran wakil UMNO dan SIS dilihat tidak membantu untuk mencapai objektif penganjuran program wacana tersebut . [ Antara objektif mereka ialah memberi penjelasan sebenar dari sudut syariat , undang - undang dan kesan - kesan sosial atau politik dari perlaksanaan hukum sebat ke atas pesalah arak .]

5. Sebelum ini isu berkait sebat arak telah ditimbulkan oleh SIS dengan kritikan terbuka mereka kepada mahkamah syariah dan hukuman yang telah diputuskan oleh mahkamah disamping menyifatkan undang - undang sebat ke atas pesalah arak adalah kejam dan zalim .

6. Sepatutnya mereka hadhir bagi mengemukakan hujjah yang menjadi asas tindakan mereka sehingga mencetuskan keresahan di kalangan ummat Islam . Malah saya percaya sebahagian besar hadhirin semalam hadhir untuk mendengar hujjah SIS yang begitu lantang mengkritik hukuman yang telah diputuskan oleh mahkamah syariah tersebut .

7. Kegagalan mereka untuk hadhir termasuklah Exco Agama Negeri Pahang sangat dikesali kerana langkah murni pihak IIUM Kuantan untuk mencari noktah penyelesaian dan pencerahan dalam isu ini akhirnya menjadi perbincangan satu hala tanpa perbahasan dan dialog ilmiah yang kritis .

8. Sebelum ini saya sendiri telah mengemukakan tawaran terbuka kepada SIS agar tampil dalam apa jua bentuk forum bagi membahaskan isu ini atau mana-mana isu agama yang mereka cetuskan kontroversinya sebelum ini . Nyata mereka sering tidak bertanggungjawab keatas kekeliruan yang mereka cetuskan seperti sengaja mereka mahu meletakkan masyarakat dalam keliru terhadap Islam dan syariatnya .

9. Saya sekali lagi mengucapkan syabas kepada IIUM dan seluruh jawatan kuasa penganjur kerana berjaya menganjurkan wacana ilmiah yang bersejarah ini . Saya difahamkan inilah kali pertama program seumpama ini dianjurkan oleh mereka dan mendapat sambutan diluar jangkaan mereka . Semoga program seperti ini menjadi kelaziman atau aktiviti rutin bersifat bulanan atau dwi bulanan dengan mengundang tokoh-tokoh dari pelbagai latar belakang untuk berhujjah menjernihkan kekeliruan dan menegakkan kebenaran .

10. Saya juga mengharapkan institusi-institusi lain mengambil langkah yang sama untuk menyuburkan budaya intelek dikalangan masyarakat agar tidak lagi menerima dan menolak sesuatu hanya berpijak di atas palang emosi yang sering mencetus sengketa . Sebaliknya terima dan tolak sesuatu mestilah bersandarkan hujjah dan nas yang jelas .
Posted by Nasrudin Hassan at Tantawi

Komen saya, wacana ilmiah sebegini seharusnya menjadi agenda utama di pusat pengajian tinggi bagi mencairkan ‘pembekuan otak’ mahasiswa yang sekian lama disimpan dalam ‘freeze’ hedonism. Sementelahan pula, wacana ilmiah yang seiring dengan isu semasa dan paling penting ia berkaitan dengan Islam – secara tidak langsung meningkatkan sensitiviti mahasiswa terhadap isu berkaitan Islam. Yang mana asyik berteleku di bilik dan perpustakaan, boleh juga hirup-hirup udara segar dan hangat di dewan diskusi.

Dalam perasaan inginkan wacana sebegini di kampus saya belajar, saya bertanya sendiri, bila agaknya kampus utm skudai ni nak adakan majlis ilmu sebegini?

Teringat saya akan ucapan Naib Canselor UTM, Prof Dr Zaini Ujang yang bertajuk Universiti, Kreativiti, Inovasi. Antara ahli akademik yang begitu mementingkan budaya ilmu dan naib canselor universiti termuda di Malaysia. Beliau mengungkapkan senario semasa yang perlu diubah iaitu "Betapa menjadi pensyarah tidak lagi memerlukan kemantapan intelektual dan kesegaran idealisme terhadap akademia. Aspek yang menjurus kepada pembinaan minda kelas pertama dan pembudayaan ilmu seperti wacana, diskusi, 'kegilaan membaca dan menulis' dan persekitaran yang mesra intelektualisme tidak lagi menjadi trend dan aset penting. Tidak ada lagi debat atau diskusi ilmiah tentang isu-isu pokok yang membabitkan perkembangan isu semasa dalam arena politik, ekonomi, sosial, sains dan teknologi. Kalaupun ada jarang sekali dianjurkan. Itu pun dengan segala macam syarat dan perkiraan supaya tidak bersifat sensasi dan sensitif. Akhirnya aktiviti kampus yang sepatutnya meriah ilmu menjadi hambar dan lesu..."

Rasa-rasanya siapa dulu nak ajukan cadangan buat diskusi tentang isu gagasan IFC yang telah diluluskan dan Azlina Joy yang menang di mahkamah di UTM?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...