Sabtu, 17 Oktober 2009

Husnu Zhon..


Ukhuwah.. bila bercakap pasal ukhuwah, aku jadi rindu pada sahabat2 kat maahad dulu. Ya Allah, aku perindu kehangatan ukhuwah yang mendalam itu. Seperti berzikir lagaknya, menyebut nama2 sahabat yang ku rindui.. Entahlah, aku pun tak faham, adakah memang aku yang bersalah dalam hal ni atau dia yang bersalah atau mungkin juga tiada siapa yang bersalah. Mungkin sebab memang tak serasi, masing-masing salah faham. Aku tak faham dia dan dia juga tak faham aku ni macamana. Tapi kalau dikenang kembali kisah-kisah ukhuwah dulu, kisah-kisah ketidakserasian ni ; aku memang bermasalah dengan orang yang ego. Ego, selalu nak menang, tak mengaku salah, tak pernah minta maaf walaupun tahu salah, nak suruh ikut dia je. Hu3..kalau nak disenaraikan pun boleh. Aku sendiri pun tak faham. Aku takut jugak aku yang salah ke, yelah mana tahu. Kadang-kadang kita tak perasan pun yang kita sedang menyakiti hati dan perasaan orang. Dan aku pun merendahkan diri meminta maaf, tapi nampaknya macam tak diterima. Makin jauh dengan kita, malah membuatkan kita makin bersalah. Tapi sedarkah aku akan hati dan perasaan aku?? Apa perasaan aku? Uh, aku kalau boleh, dengan kawan-kawan ni tak naklah berkira sangat. Terasa pun buat derk je..tak nak ambil hati sangat. Aku husnu zhon jelah. Mungkin juga aku ni tak pandai berkawan, tak pandai jaga hati sahabat2, tak jaga komunikasi dengan baik. Mungkin itulah sebabnya, Allah nak suruh aku jaga hubungan aku dengan Dia, sebab bila kita bermasalah dengan manusia berkemungkinan kita juga bermasalah dengan Allah. Tapi tengok keadaan juga. Mungkin juga Allah nak balas, kita pernah buat orang lain sakit hati,terasa hati, mak kita sendiri ke, adik beradik ke. Jadi terimalah dengan hati yang redha. Redha dengan ketentuan ni, masalah ni, ujian ni, balasan ni. Ada hikmah di sebalik semua ni. Dekatkanlah diri Allah selalu. Jangan sesekali meninggalkan Allah kerana Allah tidak memerlukan kita bahkan kitalah yang memerlukan Allah. Barulah aku faham erti husnu zhon. Dengan adanya sangka baik, maka kuranglah ambil hati tu. Takdelah nak terase sangat. Pentingnya husnu zhon... baru faham nape takleh su’u zhon. Sebab su’u zhon adalah virus ukhuwah yang boleh merosakkan data-data ukhuwah.

Jadilah kamu seperti pohon kayu di tepi jalan, walau dilemparkan dengan batu, tapi tetap dibalas dengan buah. =)

1 ulasan:

  1. salam 'alaik..
    aku pom sjak kbelakangan ni ade masalah ukhwah gak..tyme 2 la tringat blik kwn2 kt maahad dlu..tringat ko,siah,mawar,hidayah n ramai lagi la..baru la trase indahny ukhwah...tp 2 la,stiap ujian Allah msti ade hikmahny..Alhamdulillah Allah izin aku bce blog ko hri nie..dpt la sdikit sbanyak bekal d hati..nyway,thanx 4 evrithing...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...