Ahad, 4 Oktober 2009

Kacamata Dakwah & Kasih Sayang..


Seingat saya, 2,3 tahun dulu di sekolah saya pernah meluahkan perasaan tidak puas hati saya terhadap seseorang kepada senior saya. Saya menyatakan kejengkelan dan ketidakselesaan bila berhadapan dengannya. Lantas komen pertama yang keluar dari mulut senior saya ialah “Yang, pandangilah dia dengan kacamata dakwah dan kasih sayang.”
Saya tersentak seketika dan tersedar bahawa saya sudah melupakan prinsip saya sendiri apabila berhadapan dengan manusia – melihat seseorang dengan kacamata dakwah dan kasih sayang.

Setiap hari kita akan berhadapan dengan pelbagai ragam manusia samada mereka itu adalah orang sekeliling kita atau rapat dengan kita. Mereka mungkin orang yang kita selalu jumpa dan menjadi teman diskusi, belajar dan berpersatuan. Namun, ada ketikanya Allah uji persahabatan itu dengan sedikit ketidakfahaman, ketidakpuashatian dsb. Seperti situasi saya di perenggan atas, saya bercakap tentang perasaan tidak puas hati itu seolah-olah kawan saya itu mempunyai kesalahan besar yang boleh menganggu gugat dunia. Sedangkan dia juga ada hak untuk ditunjuk ajar, diberi teguran berhikmah dan ikhlas, serta diberi kesejukan kasih sayang ukhuwah fillah.

Di sinilah sebenarnya peranan ukhuwah. Menjadi seorang sahabat bukanlah dengan membenarkan segala perkara perbuatan, tapi adalah menyampaikan kebenaran dan membetulkan kesilapan. Sebagaimana kita tidak mahu diri kita terjerumus ke dalam jurang dosa, seperti itulah kita melayani sahabat kita. Menyayangi mereka sepertimana kita sayang diri sendiri.

Memang, tidak semua orang faham apa yang kita faham. Kadang-kadang ada orang tak puas hati dengan kita, menyampah, tak suka, tak faham kita ni macamana, tapi itu semua adalah lumrah yang harus ditelan. Tak semua orang akan menyukai dan menghormati kita. Kita tak perlulah berjiwa kecil dengan menangisi lumrah itu seolah-olah sebiji batu besar telah menghempap kepala, menyebabkan terbeban teramat sangat sampai mengabai dan menghina diri sendiri. Islam tidak mengajar umatnya terlalu tunduk pada manusia. Rasulullah menganjurkan kita mencintai diri sendiri terlebih dahulu sebelum mengutamakan orang lain. Namun, semua babak dalam kehidupan kita ini adalah ibrah yang amat berharga dari Allah S.W.T. Ada hikmahnya Allah meletakkan keadaan begitu dan begini.

Saya cukup termotivasi bila mengingatkan tentang prinsip sahabat saya ini. Dia merupakan sahabat pimpinan saya di maahad dulu, dan selalu mengetuai kami dalam banyak perkara. Dia amat bersederhana dalam banyak hal, tidak memayahkan satu-satu perkara. Penampilannya amat mudah dan simple. Baginya, asalkan sudah menutup aurat tak cantik pun takpe. Satu perkara yang paling dikagumi saya ialah, dia tidak pernah menghiraukan kata orang lain dalam melakukan satu-satu perkara. Selagi mana tindakannya itu adalah menepati Al-Quran dan As-Sunnah, tidak menyalahi mana-mana peraturan malah memberi faedah dan kemaslahatan kepada ummah, selagi itulah bagi dia kalau kata-kata yang dia dengar bukan dari mulut anak buahnya maka tak perlulah diambil kira sangat. Dia sangat tegas dengan keputusannya dan mengambil kira keadaan semua pihak.

Kadang-kadang kemurkaan manusia terletak pada keredhaan Allah swt. Jadi usahlah dihiraukan sangat kata-kata manusia yang entah mana hujung pangkal kebenarannya, asalkan apa yang kita lakukan itu diredhai Allah, tidak menyalahi syariat dan kita tahu itu adalah perkara yang mendatangkan kemaslahatan bukan kebobrokan. Pandangilah manusia yang tidak memahami itu sebagai mad’u yang harus kita belai dengan kasih sayang dan tidak melulu menyalahi kejahilan mereka. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...