Rabu, 24 November 2010

Hati Pemilik Diari Hijau


Diari hijau ini sudah lusuh. Namun, cerita dan kisah di dalamnya masih lagi utuh di hati saya. Peristiwa dan pengajaran yang saya dapati sewaktu meniti usia remaja masih tersimpan dan tertulis kemas. Diari hijau ini kembali saya buka dan tatap setiapkali rasa kehilangan 'aura' mendidik hati (yang sebenarnya itulah semakin lusuh). Ternyata masih lagi teguh memberi dan memulangkan diri pada yang Maha Esa.

Tatkala banyak 'rasa-rasa' bertandang ke kamar hati, saya temukan kembali catatan ini ;

Selasa, 11 September 2007

Tiba-tiba wajahmu terpamer di mataku. Sore yang panas ini menghangat suasana di sekolah. Baru habis periksa sejarah. Sejarah yang bakal mengegarkan dunia! Entah apa hatiku bilang pagi tadi, marah benar gayanya. Memarahiku kerana memungkiri janji. Gelora apakah yang bermandala di kamar hati? Bosan melayan kecamuknya yang kian menghalau titisan kesabaranku. Aku gila untuk menampungnya. Aku benci, serabut!

Ya Allah, jauhkanlah aku dari malapetaka ini. Tiap detik ku rasa gelisah akibat panahan mataku yang tak mengenal dosa. Ghadul basor yang tidak kejap mendampingiku. Uraikanlah ikatan syaitan ini. Ya Allah, aku memohon dengan sepenuh jiwa raga bakulku, rendamkanlah aku dalam clorox penghilang kotoran mazmumah. Bilaslah aku dengan vanish keimanan agar tidak pudar cintaku pada nyalaan lilin agama ini. Biar ia terus menerangi hati yang kelam ini. Tepislah rasa gelora ribut badai bencana ini. Alirkan air mata ini buat membasuh dosa-dosa silam.

Rabu, 29 Januari 2008

Maaf, sudah lama tidak mencoret di sini. Deburan ombak rindu yang melimpah mendorong ku ke tepian bingkisan hati ini. Banyak sekali yang bakal ku ceritakan di sini. Kisah kehidupanku mula lama terasa hidup dek kerana rahmat cinta Allah yang menyelinap. Tanpa ku duga, ku rapat padaNya. :)

Khamis, 12 Jun 2008

Alhamdulillah, setinggi kesyukuran aku rafakkan pada Rabbul Izzati kerana memberi peluang padaku nikmat rasa bertuhan. Segala kegelisahan yang membungkam, segala kekacauan yang bergelora, segala keraguan yang huru-hara luluh pudar seperti kotoran di baju putih yang disental dengan cecair pemutih!

Alhamdulillah, syukur. Aku melangkah penuh gagah, aku menapak penuh keyakinan, aku memandang dengan penuh optimis pada masa depan gemilang yang diiringi kebersamaan Allah. Cinta Allah itu mengalir seperti aliran sungai yang tidak henti-henti membawa kocakan dan deruannya ke muara, menggamit hati yang bermuram durja. Terima kasih ya Allah, terima kasih yang tidak terhingga. Ku mohon pada Allah agar hati sentiasa dicuci bersih dengan aliran air sungai permata berlian cinta Allah. Seperti kata kak Mastura, hati ni kena selalu bersih dan suci.

Ku pohon juga ya Allah, agar aku ditetapkan dalam golongan sedikit; kerana golongan sedikit tetap saja bersyukur kepada Allah atas nikmatMu yang tidak terhitung, kerana golongan yang sedikit saja yang mukhtarah, sudah ditapis untuk menempuh mehnah perjuangan, menelan pahit kesengsaraan, mematah badai tribulasi yang melanda, menentang arus globalisasi yang post-modern kononnya bercita-cita menghapus lilin agama ini dari terus menebar cahaya kebenarannya ke pelusuk dunia.

Catatan Selasa, Rabu dan Khamis ini ialah kisah naik turunnya iman, bertambah dan berkurangnya iman. Ibarat roda, sekejap di atas, sekejap di bawah. Namun, sikap orang beriman apabila berada di bawah, dia akan sentiasa berusaha untuk naik ke atas kembali.

Saya peluk kembali diari ini. Ketika bermunajat di sejadah perang yang juga saya gunakan buat menemani diri mengintai cinta Allah sejak umur belasan tahun. Saya menangis kerana saya dapat rasakan yang saya kehilangan sesuatu. Sesuatu yang sangat berharga. Tidak mampu dibeli dengan apa pun hatta apa saja yang disinari matahari.


Hati yang bersih dan suci.

Ya, hati yang lembut, teguh dan jernih.

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud ; "Dalam tubuh manusia terdapat segumpal darah. Jika baik gumpalan darah itu, maka baiklah seluruh tubuhnya. Jika buruk gumpalan darah itu, maka buruklah kesemuanya. Ketahuilah bahawa gumpalan darah itu ialah hati."

Pentingnya hati ini dijaga kerana ia menentukan kebaikan seluruh tubuh badan kita. Hati yang hidup mendorong anggota badan melakukan kebaikan dan hati yang mati mendorong anggota tubuh melakukan kejahatan dan kemaksiatan!

Saya menangis lagi. Pedih esakan di pipi.

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi yang berbunyi : "Sesungguhnya hati manusia itu boleh berkarat seperti berkaratnya besi."

Perkara yang boleh membuatkan hati sakit dan seterusnya mati ialah maksiat. Apabila kita melakukan maksiat, maka pada hati kita akan tumbuh bintik hitam, kepekaan kita kurang, sensitiviti kita tumpul, tubuh rasa berat untuk beribadah dan jiwa rasa jauh dari Allah.

Maka bermulalah episod penyakit hati. Iri hati, dengki, hasad, fitnah, buruk sangka, khianat, was-was, marah. Syaitan akan menggunakan penyakit-penyakit itu sebagai kuda-kudanya untuk tambah merosakkan dan menipiskan lagi keimanan manusia.

Dan penyakit-penyakit hati inilah yang meragut pergi ketenangan.

Solusinya, tidak dapat tidak kena bersihkan hati dengan membuang segala penyakit hati tersebut. Ubatilah hati kita sebelum ianya mati dan tidak mengenal pencipta. Penyakit hati boleh dirawat dengan amal yang baik.

Hadis pasal karat hati tadi belum habis. Rasululullah bersabda; "Sesungguhnya hati manusia itu boleh berkarat seperti berkaratnya besi." Maka sahabat-sahabat bertanya apakah yang boleh membersihkannya. Rasulullah s.a.w. menjawab, "Membaca al-Quran dan mengingati mati."

Melakukan kebaikan. Taubat. Istiqamah.

Sabda baginda junjungan mulia s.a.w. lagi ; "Sesungguhnya di bumi Allah ini terdapat bejana-bejana, iaitu hati-hati (hambaNya). Yang paling disayangiNya ialah yang paling lembut, paling jernih, paling teguh. Yang paling teguh berpegang pada agama, yang paling jernih dalam keyakinannya dan yang paling lembut kepada sahabatnya."

Rabu, 8 April 2008

Jalan yang panjang ini penuh liku, Ya Allah. Ada bencana dan bala yang menunggu di sisinya. Walau bukan fizikal yang disakiti tapi mental kian diasak tujahan godaan dan kejahatan. Kegelapan itu kembali menyelubungi. Pilu rasanya saat awan gelap hitam pekat itu berarak masuk ke kamar hati yang sedia tidak terkawal itu. Tiada penjaga iman yang segak berzikir dan pemerhati akal yang sempurna pengawasannya. Cahaya Al-Quran lama-kelamaan terhapus ditiup gelora taufan nafsu yang menggila. Tautan sunnah Rasulullah jua turut terlerai sehinggakan tertelanjang sebuah hakikat yang hipokrit dan dusta. Saat itu juga, amal jauh dari ilmu. Pohon rendang kembali kering buahnya. Tiada lagi teduhan yang nyaman. Hati yang naïf itu kembali menangis seperti dulu, saat ia dijajahi syaitan. Mencurahkan air mata dari matanya yang sudah dibutai. Seluruh anggotanya lumpuh untuk mengerjakan gerak langkah membangun rohani. 

Tapi mendung itu tidak terlalu lama singgah, tatkala sang raja empunya diri tersedar dari lenanya yang diracuni. Penawar kembali ditemui. Hati diubati, dijagai dan disucikan kembali. Curahan hidayah dan rahmat tak jemu mendatangi. Satu persatu cahaya-cahaya kembali menerangi. Menghambat pergi segala yang bernama kegelapan, kejahatan, kehitaman. 

Selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah mendekati kita. Kita berjalan menuju Allah, Allah berlari-lari menuju kita.
Allah Maha Penyayang dan tidak pernah meninggalkan kita. Dan seketika, hati memang akan merasa tenang dengan mengingatiNya. :)

Diari hijau.

Teguh.

Jernih.

Lembut.

Hati.


1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...