Selasa, 2 Ogos 2011

Lilin Agama

Hari ini tiada senda dalam bicara. Zakiah terpaku memandang sebuah potret yang diambil sewaktu majlis watikah perlantikan berlangsung enam bulan lalu. Deru ombak kegelisahan kian mengganak tatkala terpandang sebuah wajah yang membawa duka dalam kamar hatinya. Hati Zakiah berzikir dan beristighfar melawan api amarahnya yang menyala.

Sememangnya hati manusia begitu mudah untuk berubah dan semberono saja insan sekeliling memandang serong susuk tubuh yang berlindung di balik hijab yang labuh itu. Sememangnya Zakiah tidak memahami rasuk apakah yang menggila dalam sanubari sahabat seperjuangannya, Khadijah. Khadijah tidak seteguh yang disangka, tidak sekukuh yang diidam, tidak sehebat walau sepicing pun persis Khadijah Khuwailid, zaujah Rasulullah yang memangku baginda saat senang dan derita. Begitu mudah Khadijah dimain-mainkan perasaannya, menukar aqidahnya bagi membayar harga cinta yang terlalu murah! Sesungguhnya cinta yang diagungkan begitu bodoh sekali tafsirannya, bersandarkan rupa dan wajah yang tidak kekal!

Zakiah mendengus geram. Hatinya bagai disiat tatkala dia menuntut penjelasan dari Khadijah. Seolah-olah tersimpan sesuatu yang dalam. Wajahnya tidak mempamer ceria tapi ucapan cinta memekar di bibirnya.
“Ben yang ku cintai, tiada tandingannya.”

Itulah ucap keramat dilafazkan Khadijah di saat Zakiah mempersoal kehadiran Ben dalam kehidupan gadis campuran Melayu-Arab itu. Pemuda Portugis beragama Kristian itu cukup bijak memikat hati gadis semulus Khadijah. Ben menjanjikan harga cinta menggunung. Tiada tawaran pada gadis lain, hanya pada Khadijah seorang.

Gadis Islam ini bukan calang-calang orangnya. Dia punya peribadi anggun, akhlak yang mulia dan berhemah tinggi. Penuh santun pada adab perilakunya. Penuh susunan kata bicara yang keluar dari bibir mungilnya. Penuh ilmu di dadanya.

Namun, apakah yang merasuk jiwanya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...