Rabu, 3 Ogos 2011

Ubat Mengantuk

Akhirnya saya mengerti. Ubat paling mujarab untuk orang yang mengantuk ialah tidur!


Mengantuk mesti tidur.

Daripada Anas radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda: “Apabila salah seorang daripada kamu mengantuk ketika sembahyang, hendaklah dia itu tidur sehinggalah dia tahu apa yang dibaca akan dia” – riwayat al-Bukhari.

Apakah ada urusan yang lebih penting daripada solat? Sedangkan solat juga jangan sampai melanggar hukum alam ini.

Seringkali saya akan menyalahkan diri sendiri kalau kepala sudah mula terangguk-angguk di dalam kelas. Gejala mengantuk saya sudah diketahui rakan-rakan dan mereka sudah lali melihat saya menahan ngantuk. Dari sekolah menengah hinggalah ke kampus. Gejala mengantuk saya bagai tiada ubatnya, meskipun saya berusaha untuk tidur awal sebelah malamnya dan cuba untuk tidak berjaga.

Hakikatnya, lesu itu tanda penyakit. Mengantuk tak bermakna tidak cukup tidur. Mungkin tidur tidak berkualiti dan kemudian mencambah kelesuan. Saya persetankan anggapan manusia. Mengantuk bukan kehendak saya.

Mungkin kena ubah tajuk entry di atas. Sebetulnya mencari ubat kelesuan. huh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...