Sabtu, 6 Mac 2010

Catatan Masa Lalu (1)

Tiba-tiba wajahmu terpamer di mataku. Sore yang panas ini menghangat suasana di sekolah. Baru habis exam sejarah. Sejarah yang bakal menggegarkan dunia! Entah apa hatiku bilang pagi tadi, marah benar gayanya. Memarahiku kerana memungkiri janji. Gelora apakah yang bermandala di kamar hati? Bosan melayan kecamuknya yang kian menghalau titisan kesabaranku. Aku gila untuk menampungnya. Aku benci, serabut! Ya Allah, jauhkanlah aku dari malapetaka ini. Tiap detik ku rasa gelisah akibat panahan mataku yang tak mengenal dosa. Ghadul basor yang tidak kejap mendampingiku. Uraikanlah ikatan syaitan ini. Ya Allah, aku memohon dengan sepenuh jiwa raga bakulku. Rendamkanlah aku dalam clorox penghilang kotoran dosa. Bilaslah aku dengan vanish keimanan agar tidak pudar cintaku pada lilin agama ini. Biar ia terus menerangi hati yang kelam ini. Tepislah rasa gelora ribut badai bencana ini. Alirkan air mata ini buat membasuh dosa-dosa yang silam.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; ‘Kami telah beriman’ sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” Al-Ankabut, ayat

Menangislah wahai diri, agar senyumanmu banyak di kemudian hari. Kerana engkau belum tahu nasibmu dihisab kanan atau kiri. Di sana, lembaran sejarahmu dibuka satu persatu, menyemarakkan rasa malu berabad-abad lamanya bergantung kepada Rasulullah yang dikasihi Allah. Kenangilah, sungai-sungai yang mengalir itu ialah banjiran air mata Nabi Adam yang menangis bertaubat. Maka suburlah dan sejahteralah bumi kerana terangkat taubatnya.

Selasa, 11 September 2007
Astaka MMP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...