Khamis, 16 September 2010

Indahnya Bahasa Arab ~ البلاغة


Mempelajari ilmu balaghah, tanpa sedar sebenarnya kita sedang mendalami dan menikmati keindahan bahasa Arab yang merupakan bahasa al Quran, bahasa di alam kubur nanti, bahasa ahli syurga dan bahasa tuturan junjungan kita, Rasulullah s.a.w. Ibarat kita mempelajari keindahan bahasa Melayu, yang penuh kata nasihat yang tersirat. Namun, tidak keterlaluan jika saya katakan, bahasa Arab adalah bahasa yang paling indah dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain.


Betapa pentingnya ilmu balaghah terhadap diri saya sendiri terbukti apabila membaca al Quran. Sebelum mempelajari bahasa Arab dan ilmu Balaghah, membaca al Quran tanpa menghayati maksud mendalam dan tersirat di dalamnya membuatkan ruh tadabbur itu kurang. Setelah mempelajarinya, secara tak langsung, ilmu balaghah boleh menambahkan penghayatan yang tinggi ketika membaca al Quran. Sekian banyak pengajaran dari pelbagai aspek seperti sirah, feqah, tauhid dan sebagainya akan dapat dihayati dan difahami sebetulnya dengan mendalami bahasa Arab dan balaghah al Quran. Barulah peranan al Quran sebagai panduan dan petunjuk yang agung bagi orang Islam, terserlah dan terbukti.

Di samping kepentingan ilmu balaghah di dalam mentadabbur al Quran, saya juga mendapati betapa bahasa Arab sangat tinggi nilai dari segi vocabularynya, fasohahnya dan banyak lagi. Tak hairanlah bahasa Arab begitu diiktiraf sehingga diangkat sebagai bahasa langit. Ini boleh didapati ketika meneliti syair-syair Arab yang begitu tinggi maksudnya. Penyair-penyair membayangkan sesuatu perkara dengan rona bahasa yang mempunyai banyak lapis makna. Saya jadi terpegun bila mengetahui maksud sebenar sesuatu syair. Sungguh, sangat seronok mempelajari ilmu balaghah!

Kadang-kadang tanpa sedar, ilmu balaghah ni banyak diaplikasikan dalam kehidupan saya sendiri. Terutama dalam berkomunikasi dengan sahabat-sahabat yang juga mempelajari ilmu balaghah. Menyampaikan maksud tujuan sebenar dengan bahasa yang indah, tanpa terburu-buru gelojoh menyatakan kesopanan dan penjagaan adab tingkah laku. Betapa orang Arab itu, apabila menyatakan kegembiraan, digambarkan seluruh dunia meraikannya. Namun, apabila kemarahan sedang menyelubungi misalnya, digambarkan neraka berkobar-kobar sedang memanasi hatinya! Masya Allah.

Yang paling penting, mempelajari ilmu balaghah untuk menambahkan iman kepadaNya. Keindahan bahasa memuja muji Allah, lebih asyik rasanya. ;)

mode asgmnt balaghah ~ hu3

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...