Rabu, 3 November 2010

Mengundang Rindu

Masya Allah. Tiada ungkapan yang sesuai saya ungkapkan tatkala rindu itu datang lagi. Cepat benar ia terusik. Langsung terpancing emosi. Langsung ada bingit haru mendesah pada nafas yang dihela. Maahad, bumi yang saya cintai. Tetap terpateri namanya di sanubari. Biar jauh diri ini melangkah meninggalkan taman islami itu, namun musafir ilmu saya tetap ingin mahu kembali mengecas bateri iman dan ukhuwah di sana.

Mengapa rindu ini membuak-buak?

Hari Guru 2007, sewaktu saya tingkatan 5 ~ kenangan bersama sahabat2 menjayakannya.

Biar apa pun, sesetengah orang kata Maahad adalah apa bagi mereka. Namun Maahad adalah tempat saya membentuk diri sehingga mampu berdiri, seperti hari ini. Bagaimana rindu ini tidak membuak-buak? Di situlah tempat saya mengenal betul-betul siapa Pencipta saya, siapa penyampai risalahNya. Walaupun Maahad tidak dilengkapi dengan kemudahan-kemudahan, bangunan yang elok, namun Maahad melahirkan produk yang berkualiti yang sedang menjana kekuatan ummah kini.

Masih segar di ingatan saya lagu yang diajar kakak senior sewaktu minggu orientasi iaitu lagu Maahad Cemerlang.

Maahad cemerlang budaya kita
Mari bersama kita buktikannya
Tiap detik adalah ibadah
Menabur bakti dan berjasa

Hampir menangis sewaktu memutarkan kembali lagu ini. Detik-detik tarbiyah dijana di dalam diri diulang kembali. Betapa saya ditakdirkan Allah mengutip mutiara ilmu di Maahad. Istimewanya Maahad kerana ia mengangkat tarbiyah sebagai pacuan utamanya, dakwah sebagai cabangnya dan tanpa disedari siasah dengan sendiri tertanam.

Terma-terma indah membuah ukhuwah, membentuk jemaah menjadi darah daging sewaktu dulu. Dididik murabbi-murabbi dan asatizah langsung tanpa perantaraan menjadikan bumi hijau di tengah-tengah kesibukan Kota Bharu Bandaraya Islam adalah permata di hati saya. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...