Selasa, 8 Februari 2011

Emel dari Firdaus Muhaimin ; Suatu Kebetulan :D

Apabila Abang dapat satu e-mel daripada seseorang yang mengatakan bahawa abang diminta membuat satu artikel khusus untuk adik-adik MMP dalam buku ini, abang tak TERKEJUT. Kata orang berkenaan artikelnya mestilah berkisar tentang KERUNTUHAN akhlak remaja (adik-adik) dan langkah-langkah mengatasinya. Barangkali adik-adik semua sudah faham dan masak dengan tajuk sebegini, bukan? Itulah hakikatnya, walaupun sudah hadam dan masuk dalam perut sekalipun tapi belum berbekas dalam hati adik-adik. Barulah abang sedar bahawa masalah sebegini membelenggui remaja kita sampaikan budak sekolah agama khususnya Maahad Muhammadi turut sama TERJERUMUS ke dalam kancah runtuhnya akhlak seperti runtuhnya bangunan atau tanah kerana bencana alam. Adakah sama runtuhnya akhlak dengan runtuhnya bangunan? Betulkah tanggapan abang ini, adik-adik?

Abang tidak menyatakan semua budak Maahad terlibat, tapi segelintir yang memakai lencana Maahad yang menimbulkan ketidakfahaman tentang konsep Islam menyebabkan kesemua budak Maahad (tidak kira baik atau tidak) terkena lumpur tohmahan masyarakat yang dibawa oleh ‘kerbau’ gembala budak Maahad itu sendiri! Ketidakfahaman di sini bermaksud kurang fahamnya terhadap apakah yang dituntut oleh agama. Islam umumnya menuntut umatnya berkelakuan baik, berbudi bahasa, bersopan-santun, lebih-lebih lagi manusia yang bergelar wanita. Di sini abang terangkan, oleh kerana ramai yang tidak faham konsep Islam itu sendiri, maka pincanglah agama kerana tidak dilaksanakan konsepnya. Nampak ‘bolok' la kata orang kita kalau melaksanakan ajaran agama. Sebenarnya, siapa yang lebih kuno + jahil? Yang menjadi persoalan, kenapa budak Maahad yang dok belajar hari-hari agama, tafsir, feqah, tauhid, hadis dan Quran masih berpotensi tergolong dalam golongan yang merobohkan agama? Adakah kerana tidak cukup ilmu yang dicurahkan? Atau ilmu yang tidak diamalkan? Pengaruh keadaan sekitar? Keluarga? Atau kurangnya KEYAKINAN dan JANJI ALLAH?

Pastu yang dok bergurau senda dengan lelaki AJNABI dan berteriak, bertempik, melolong di khalayak ramai, apa pasal? Sakit hati + mata abang melihat hodohnya perilaku muslimat (sekolah agama pulak tuh). Kebejatan akhlak semakin berat, adik-adik yang dok Maahad (ulama’) pun nak menyumbang peratus jugak ke? Tak ke sumbang sumbangan tersebut? Tak sohor langsung. Belajar agama hari-hari takkan otak + perangai setakat level budak sekolah menengah biasa kot? Adik-adikku, kembalilah kepada ALLAH dan Islam. Percayalah kebaikan mendatangkan pahala dan diganjarkan syurga, manakala kejahatan dibalas dosa dan neraka!

Timbulnya isu kebobrokan akhlak kerana kejahilan remaja itu sendiri tentang puncanya. Abang percaya, budak Maahad yang berkaliber ini pasti mempunyai pengetahuan tentang semua ini. Masing-masing tahu mana baik dan buruk. Oleh itu, sudah gaharu cendana pula sudah tahu bertanya pula. Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah. Nah! Di sini abang utarakan dua perumpaan untuk adik-adik yang abang sayangi, untuk adik-adik berfikir semasak-masaknya sampai pokok ilmu itu cepat berbuah dan masak untuk adik-adik petik buahnya dan menikmati lazatnya imu itu dengan amalnya sekali. Sebenarnya, adik-adik semua tidak percaya akan azab ALLAH, bukan? Jika adik-adik yakin dengan wujudnya azab itu, pasti amanlah Maahad dan juga dunia Islam. Buktikan yang adik-adik percaya ALLAH itu Maha Berkuasa memuliakan atau menghina sesiapa yang dikehendakiNYA. Maha Berkuasa memberikan balasan samada balasan baik atau balasan buruk kepada orang yang dikehendakiNYA.

Ikhlaskan niat kerana ALLAH, yakinlah ALLAH sedang memerhatikan kita. Sebagai pendorong untuk adik-adik berubah menjadi muslimah solehah. Di ruang yang terbatas ini sukacitanya abang menyeru kepada adik-adik, tak kira lelaki atau perempuan, letakkan kembali Islam ke tempatnya yang tertinggi semula!! Jangan jadi zalim kerana ta’rif zalim itu sendiri ialah meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya. Oleh itu, mulakan dengan diri sendiri. Berubah dari lewat tunai solat kepada solat awal waktu, dari tidak membaca AL-QURAN dalam sehari, kepada tilawah AL-QURAN sekurang-kurangnya 2 atau 3 pipi sehari. Dari bertudung sebar kepada tubung labuh atau lebih hebat lagi bertudung bulat. Daripada tidak pernah berstokin kepada berstokin (muslimat).

Namun, berubah menjadi baik amat perlu kepada istiqamah. Jadi, istiqamahlah bila adik-adik sudah berubah. Renungilah sabda Rasulullah S.A.W:

Dari Aisyah r.a katanya: ”Pada suatu ketika, Nabi pulang ke rumah Aisyah, didapatinya dekat Aisyah duduk seorang wanita. Lalu Nabi bertanya,”Siapakah wanita itu?” Jawab Aisyah,”Inilah si Fulanah yang terkenal banyak melakukan solat.” Sabda Nabi S.A.W,”Jangan begitu!Kerjakanlah sekuasamu. Demi ALLAH! Dia tidak bosan memberikan pahala, sehingga kamu sendiri yang malas berbuat amal. Amal(agama) yang lebih disukai di sisi ALLAH ialah amal yang dilakukan secara tetap dan teratur(berterusan)."

Setelah adik-adik pahatkan kebaikan dalam diri ikhlas kerana ALLAH S.W.T, adik-adik sebarkanlah aura kecemerlangan syakhsiah dan akhlak adik-adik kepada orang lain. Orang-orang di sekeliling adik-adik, terutamanya rakan-rakan dan keluarga adik-adik.

”Tidak beriman seseorang itu jika tidak mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri”.

Hadis Rasulullah S.A.W ini membuka tirai minda adik-adik yang selama ini boleh dikatakan selfish’. Kita tahu azab siksaan yang bakal menanti saudara seislam kita yang berbuat maksiat, tapi adakah kita menegahnya daripada berbuat maksiat? Kitalah namanya selfish, nak masuk syurga sensorang! Kan tugas berdakwah itu wajib atas setiap individu? Atau adakah adik-adik merasakan diri banyak lagi kelemahan dan amalan belum cukup mantap? Siapakah di antara kita yang lengkap dan sempurna imannya?!!!

Imam Said bin Jubir berkata, ”Jika seseorang itu tidak mahu mengajak kepada amal makruf dan nahyu mungkar sehingga dirinya sempurna, maka tidak ada seorang pun yang akan mengajak kepada amal makruf dan nahyu mungkar.”

Imam Malik bersetuju dan menambah, ”Dan siapa di antara kita yang lengkap dan sempurna?"

Syaitan amat menyukai apabila tidak ada orang yang menyampaikan amal makruf dan nahi mungkar. Jika diabaikan perkara ini, tunggulah azab dari ALLAH dan golongan soleh juga akan turut sama terkena.

Abang mengharapkan perubahan besar yang menjurus kepada kebaikan berlaku dalam kalangan adik-adik khusususnya, dunia Islam Timur amnya. Sambutlah salam sayang dan rindu abang terhadap perubahan adik-adik yang akan menjaga kesucian Islam yang syumul ini.

ALLAHUAKBAR!!!



Sukacitanya dimaklumkan, artikel ini ditulis oleh pemilik blog ini ketika beliau masih lagi di MMP (tingkatan 4, 2006). Harap abaikan sahaja tatabahasa yang lintang pukang dan caca merba ayat yang tidak konsisten. Maaf jika tajuknya mengundang kontroversi, namun ia lebih bertujuan menarik perhatian dan 'menagih' kebaikan dari orang yang membacanya.


"Sungguh tidak sangka, saya bertemu kembali tulisan pertama saya. Lebih melucukan, pertemuan semula ini diiringi dengan pertanyaan junior-junior saya tentang siapakah Firdaus Muhaimin. Maafkan kakakmu wahai kalian. Cuma mahukan kelainan dan supaya mesej yang ingin disampaikan tidak 'pending'. :)"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...