Khamis, 15 Julai 2010

Bercerita Tentang Kehidupan

Biarkan malam bertamu
Biarkan senja menjengah suasana
Biarkan warna jingga menyelubungi alam
Biarkan camar bersiponggang di kaki langit
Kan tetap berpasak jiwa nan teguh
Kan tetap berkemudi hati nan lara
Kan tetap menyinar matahari nan senja
Kan tetap bertamu redha dan sabar di musafir lalu...
Pada insan yang tulus, mulus dan bukan fulus jiwanya.

11 April 2008

Bercerita tentang kehidupan adalah bercerita tentang motivasi untuk terus berkhidmat, menjadi hamba yang diredhai Allah. Jalan perjuangan dalam mencari bekalan akhirat, la budda akan diiringi dengan pelbagai dugaan dan cabaran. Samada ujian-ujian itu akan dilepasi atau tidak, bergantung kepada kita dalam menyambutnya. Tenang setenang air di kali kah atau seperti tsunami yang meribut menghempas ombak hitam ke pantai?

Ya Allah, adakah aku memandang setiap ujian Mu dengan penuh ibrah? Adakah aku betul-betul mengambil pengajaran dari setiap ujian yang kau kurniakan kepadaku? Ya, Allah memberi ibrah dalam setiap ujian yang Dia titipkan untuk kita. Tiada ungkapan indah dalam menuturkan semua ini, melainkan hati yang redha dan sabar yang mampu mengungkapkan apakah sebenarnya tujuan Allah memberi kita suatu suratan bernama UJIAN.

Ujian itu tidak semestinya setiap segala yang bernama kesusahan dan keperitan. Tapi, Allah juga mengirimkan kesenangan dan keselesaan dalam ujian yang Dia hantarkan. Namun, hakikatnya manusia akan lebih beringat dengan kesusahan dan keperitan daripada kesenangan dan keselesaan. Manusia akan lebih mudah hanyut dan tenggelam dalam kenikmatan.

Setiap kita diuji, sedang diuji dan bakal diuji. Setiap kata-kata juga diuji. Sesekali bila kita bercerita tentang kehidupan, jangan lupa untuk rasa bermotivasi menjadi hamba Allah yang taat kepadaNya. Jangan lupa untuk bermotivasi menggapai redha Allah di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat.

Bercerita tentang kehidupan saya kini, adalah bercerita tentang hari ini yang (jika diizinkan Allah) akan lebih baik dari hari semalam. INSYA ALLAH. Dan esok lebih baik dari hari ini.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepada Nya, dan berjihadlah di jalan Nya, agar kamu beruntung.”
Surah Al Maidah, ayat 35

1 ulasan:

  1. great. entry y kena pd diri, dan ketika ini. jzkk
    sungguh, mujahadah itu tidak mudah..ayuh kita sama dukung-mendukung.
    rabbuna yusahil. insyaAllah

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...