Rabu, 4 Ogos 2010

Jangan Lupa Palestin!

Hampir tiga bulan berlalu peristiwa kapal misi bantuan ke Gaza diserang serta 'dirompak' dari Israel di perairan antarabangsa. Beberapa bulan sudah, seluruh rakyat dunia menyatakan kecaman dan kutukan terhadap perbuatan Israel ; tak terkecuali masyarakat Malaysia khususnya umat Islam.Tidak dapat dinafikan, isu umat Palestin menyatukan umat, menolak perbezaan agama, bangsa, fahaman dan ideologi. Demonstrasi beramai-ramai, bakar bendera, berarak di jalan raya, solat hajat, pendek kata apa sahaja dilakukan demi menyatakan ledakan kemarahan dengan tindakan biadap itu.

Namun, saya dapat merasakan ada sesuatu yang lebih penting dan lebih jauh dari itu. Jauh yang bererti, perkara itu sangat jauh di hati kita. Ia terperosok di satu sudut, yang dengan sebelah mata pun kita tidak peduli dan buat-buat tidak tahu dan menyedari.

Seperti yang diketahui, isu Palestin bukanlah perkara yang baru terjadi. Sejak dulu lagi, Palestin adalah 'medan perang' dan antara musibah untuk umat Islam [ingat Nakbah Palestin]. Qunut nazilah disyariatkan sememangnya untuk menghadapi situasi begini. Janganlah qunut nazilah hanya terhad pada masa isu Palestin kecoh di bibir kita. Sedarlah bahawa Palestin adalah suatu musibah yang masih lagi panjang! Qunut nazilah tiada tempoh yang terhad. artikel. Di samping itu, doa kesejahteraan saudara kita di sana dan kesejahteraan seluruh umat amnya dari pelbagai agenda Zionis yang menyerang dari sudut yang tidak kita sedari.


Agenda Zionis menguasai dunia dari semua sudut, tidak kira dari segi politik, sosial dan ekonomi. Mereka telah menjalankan pelbagai perancangan demi menjatuhkan kuasa dunia yang lain. Namun, satu-satunya halangan terakhir mereka ialah ISLAM. Jadi, mereka telah memerah seluruh keringat, tenaga dan buah fikiran bagi menghancurkan satu-satunya 'ancaman' yang membuatkan mereka ketakutan seperti tikus dikejar kucing.

Palestin bukanlah satu-satunya isu umat yang teranaiya. Banyak lagi episod konflik umat Islam yang hidup menderita dan ditindas di negara lain yang belum dirungkai. Antaranya di Iraq, Afganistan, malah di benua Asia sendiri tidak ketinggalan, antaranya Filipina (Mindanao), Uyghur, Ambon. Usah pergi terlalu jauh, cukuplah Selatan Thai menceritakan segala keperitan umat Islam dalam menghadapi kebencian kuffar yang dengki dengan cahaya kebenaran ini.

Semua perkara ini menuntut mujahadah dan jihad.

Kami Anak Palestin


Kami anak Palestin
tak takut digugah musuh
dibedil dengan raifal solsadu
biarpun kami bersenjata tulus ; hanya batu dan balingan padu
biarpun dunia hanya pedulikan kami di meja bersidang
terus beromong kosong, menggoncangkan tangan
kemudian menemui kami di celah puing

Kami anak Palestin
tak gentar disergah Ehud
biarpun wajahnya sebengis Obama menangis
kami lali dengan 'keberanian' Yahudi di hadapan kami anak Palestin
menatap kami dengan mata redup
silau dengan cahaya di dada kami

Kami anak Palestin
andai dunia memekakkan telinga
mendengar esak tangis ibu dan saudara perempuan kami
kami tetap dibayar Allah syurga akhirat
kerana syahid itu dambaan kami
mati mempertahankan agama dan tanahair Palestin ;
bukan mati kekenyangan dunia yang disogok durjana!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...