Selasa, 22 Mac 2011

Seteguh Karang (2)

"Mahu aku ceritakan kisah manusia agung tetapi dibenci manusia?", Hira' melafazkan kata keramat. mengiringi ion-ion positif dengan sebentuk senyuman. :)

Sera terkedu. "Sera mahu dengar."

"Sera, kamu tahu kan, manusia agung itu dibenci orang kampungnya sendiri. Malah, dibenci saudara mara yang sangat menyayanginya, masyarakat yang sangat percaya akan kejujurannya bahkan pernah dicederakan sehingga kasut penuh berisi darah." Hira' melantunkan hikayat benar sang manusia agung.

Sera segera memalingkan wajah. Berusaha menyembunyikan sebak di hati. Sesungguhnya manusia agung itu sangat dikenali susuk sejarahnya. Namun, gelora yang bermandala di hatinya tidak mampu dibendung. Sera terasa dunia begitu tidak adil pada dirinya!


Catatan diari dua hari yang lalu terimbau dalam ingatan.

21 Februari 2010

Dun know why, feel like that i really miss my ‘sahabat’ right now. Dun know why, i feel i don’t have any permanent fred that could be the shoulder that i can lean on. No, i am an independent person! I don’t like to hang 24 hours to my fren! juz,. I need a fren that are truly understand me. Understand who i am, knoe me better inside, not on my appearance only.

So difficult. Nowadays, i juz get fren that pretend know me better than myself. Easy to disrespect me, without care what are going on my side. Selfish maybe. Or do not play part. Easy to so-called people wif many call but onto myself i juz trying my best to be a good fren.

Entahla. Aku jadi rindu sahabat-sahabat aku. Menangis pasal kawan ni, dah cukup pengalaman bagi aku. Aku rasa aku yang salah kalau ade apa-apa hal berlaku. Tapi. Aku takkan penah terasa hati kalau kawan dengan orang yang betul-betul beriman. Letak kebenaran, akhlak dan ilmu di hadapan. Masya Allah, sangat seronok. Rindu orang yang support aku dari belakang dengan apa-apa saja yang aku buat. Bagi semangat kalau aku lemah. Tegur aku berhemah kalau aku buat salah. Respek aku dengan berpatutan., bukan benarkan segala kata-kata aku. Seronok. Sangat seronok kalau ada sahabat macam ni. Dulu ada. Sekarang ni masing-masing jauh. Jumpa pun jarang2.

Yang paling sedih pasal kawan ni, kalau tak respek aku. Huuu,. Aku bukannya ketagih sangat respek tu. Tapi kan memang hak asasi manusia. Sedangkan orang kafir pun kita bagi ruang kebebasan kepada dia, why not kepada seorang kawan? Hormat. Itu yang aku mahu. Unless, kalau aku anggap diorang macam budak-budak kecik jalanan yang ejek-ejek orang. Takkan nk layan pulak. Nanti dengan aku sekali sama bodoh.

Kawan. Kawan. Apa makna kawan kalau bukan kerana Allah. Macamana kawan kerana Allah tu? Betul ke kalau kita kawan kerana Allah tu, Allah akan uji?

Entahla. Yang aku tahu aku nak nangis. Aku makin bertambah kecewa kalau kawan yang aku cuba maafkan tak berubah-ubah malah tak ambil pengajaran dari yang lalu. Aku sedih, kecewa. Aku akan menangis dan cuba jauhkan diri. Cuba jauhkan diri sejauh mungkin. Sejauh mungkin. Sampai orang tak nampak aku. Sebab aku tahu aku siapa. Kawan, kawan.

Allah, aku tak nak perasaan ni. Aku tak nak. Aku tak nak menyampah manusia. Aku tak suka. Tapi, kenapa hati aku tak berhenti menangis melihat mereka? Entah. Hati macam berdarah berulang kali. Luka, sembuh lepas tu ditoreh kembali. Sampai aku rasa tak boleh percaya manusia. Jangan percaya siapa-siapa. Jangan. Nanti kau merana.

Nak membenci kawan? Tak boleh. Sebab ada manusia yang berhati mulia, yang ada taman dalam hatinya. Yang sudi memahami aku walaupun aku tak minta. Tapi kawan macam ni ‘mahal’. Bukan selalu boleh jumpa. Ade masa jumpa. Kalau dah jumpa, macam cas bateri. Bertenaga balik aku. Tersenyum aku. Hati aku tersenyum. Tak boleh berhenti senyum. Puas. Aku bebas menjadi diri sendiri bila bersama mereka. Aku bebas meluahkan apa sahaja. Bebas. Seronok. Seolah-olah beban yang terbeban tu keluar kejap. Uh, besar kuasa seorang ‘sahabat’ dalam kehidupan kan? Besar, sungguh besar.

Boleh aku menangis? Aku menangis. Menangis. Untuk lepaskan apa yang terbuku. Kawan., kenapa aku begini? Sahabat, aku merinduimu. Temankan aku di sini. Ku tak mampu tarikan penaku andai tanganmu tak mengesat lelah air mataku. 

Hira' memahami keributan hati Sera. Sera begitu terkesan dengan rakan-rakan sekelasnya, tidak memahami dirinya yang sedang melalui proses perubahan.

Ya, Sera berubah kerana ingin menjadi yang lebih baik. Dia sudah bosan hidup tanpa halatuju yang jelas. Hati Sera kosong, merengek mahu diisi dan kemudian tarbiyah datang dan hidayah pun menyapa.


bersambung...

2 ulasan:

  1. assalamualaikum.

    uwwaaaaa!! tiok lana la aku yang wehhh.. yang, hok diari tu, diari mu sunggoh ko? meme dari hati mu ko? uhukkk.. kesyahduan melanda jiwa ini :'(

    moga ko tabah sentiasa, yang. mu doa la deh kakku. biar bulih masuk utm intake september nih >.<

    "ya muqollibal qulub, tsabbit qulubana 'ala deenik watho'atiq"

    BalasPadam
  2. wes, bakpo komen cni nyoh.. wuwuwu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...