Isnin, 14 Mac 2011

Reload | Aim | Shot!

Airmata ini mudah benar mengalir. Ya, kadang menangisi diri sendiri yang makin kurang hamasahnya, menginsafi kelemahan dan ketelanjuran mulut, mata, telinga dan hati sehari-harian tika berhadapan dengan manusia. Sungguh, menghadapi manusia akan membuatkan kita lelah tanpa disedari. Saya jadi terfikir-fikir, kadang Allah hantarkan petanda. Hubungan dengan manusia kacau bilau dek kerana tali ikatan cinta dengan Allah s.w.t. sudah longgar dan kendur.

Ia minta untuk diperkuatkan kembali.

Hati manusia mahu dikuasai, namun hati sendiri masih ditakluki nafsu dan syaitan. Menegakkan Islam bukannya omongan kosong, yang senang-senang dilaksanakan. Ada harga yang perlu dibayar. Harganya 'mahal' sebagai mahar untuk mendapatkan cinta Allah dan ganjaran yang dijanjikanNya.

Sesekali bila menghadapi manusia, jangan mudah berputus asa.

Pabila keindahan Islam menyapa ke dalam hati sanubari seseorang, dia boleh berubah daripada api menjadi air. Mungkin juga dari sekuntum bunga dedap menjadi melur berbau harum. Saat sapaan hidayah dan tarbiyah itu mengusap kegersangan hati, segalanya menjadi tenang dan senang kerana Allah sentiasa menemani hamba yang ikhlas padaNya.

Tanpa disangka, seseorang itu boleh berubah 360 darjah! Hanya kerana hidayah Allah menyapa. Raut wajah yang kusam dulu, kan bisa menjadi bercahaya ibarat bulan cerah mengambang.

Namun, ada hati yang masih lagi keras menyambut seruan hayya ‘alal falah itu. Terus seruan itu dihindar, ditutup telinganya, ditarik selimut buat menyelimuti tubuhnya dari kaki sampai ke kepala. Terselimut dan tertutuplah hatinya sepertimana tertutupnya tubuh dengan selimut. Aduhai, betapa rugi mereka yang menolak seruan Allah!

Sebab itu, hidayah bukan milik kita.

Saya bermuhasabah . Daie hanya penyeru, bukan penghukum. Sesekali tidak untuk berkata benci kepada mad'u, namun manifestasi benci harus diterjemah pada kemungkaran yang dilakukan.

Hate the sin, not the sinner.

Sesekali jangan bersalah sangka. Percaya bahawa Allah sedang mengatur sesuatu, yang terbaik untuk dirinya. Tegakkan Islam dan maaruf dalam diri kita, benamkan kemungkaran dan dosa yang bermaharaja lela. Teguhkan keyakinan dan keimanan dan percayalah ; tidak ada sesuatu di dalam dunia ini yang tiada hikmahnya. IKHLASkan hati, bersihkan niat hanya semata-mata kerana Allah.

Satu azimat saya sentiasa ulang-ulang, sesungguhnya Allah tidak melihat pada keputusan atau hasil tapi Allah melihat percambahan usaha dan kesungguhan kita melaksanakan dakwah ini. Tiada jalan dakwah yang sunyi dari dugaan dan cabaran.Allah.

Taqarub ila Allah.

Tiba-tiba, saya tersentak. Ya, habluminnAllah. Perkukuhkan tali ikatan cinta kita dengan yang Maha Penyayang, yang tidak pernah terlupakan untuk menghembus hamasah kekuatan pada kita. Sesungguhnya Allah mencintai hambaNya yang berdoa di sepertiga malam, menangisi dosa-dosa semalam, memohon ampunan dan rahmat yang takkan pernah terputus.

Tersenyum bila teringatkan kembali sms kak Umi Kalsom, mantan MPMUTM 10/11 yang banyak memberi tunjuk ajar semasa menjadi calon umum untuk PRK lalu yang berbunyi, "Reload-aim-shot!"

Mari kita RELOAD kekuatan dari Allah. AIM kan kembali matlamat kita. Serta jangan lupa SHOT!

Catatan-catatan ini makin kering dakwatnya

Moga Allah kuatkan saya, kamu dan kita semua untuk terus bermuhasabah, mengecas kembali iman & taqwa dan kemudian bangkit semula.

Allahuakbar!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...