Ahad, 25 September 2011

Revolusi Penghujung September

September yang kian berpenghujung, blog yang kian bersawang dan sunyi dari bebelan pemiliknya. Tulisan yang menggugah jiwa dan mencerna minda kian kering dakwatnya. Facebook kian berpengaruh walaupun aplikasinya selalu munafik berubah. Malam minggu ku gagahkan diri sign in akaun blog dan akhirnya tulisan-tulisan ini terpapar.

Perkara-perkara yang sering aku lupakan akan mudahnya menjelma dalam minda pada waktu dan ketika ini. Malam menjadi waktu berehat dari ribut dan kabut siang yang menghijab ketajaman pena.

Melihat dan memerhati manusia sekeliling menghantar ku ke dunia penilaian. Aku bukanlah menilai dan kemudian melabel tidak tentu hala. Cuma aku beringat, yang aku tidak sesekali menghipokritkan diri menghakimi manusia lain dan kemudian tanpa sedar seperti dihipnosis meniru perbuatan yang sama.

Klise.

Tidak sesekali aku biarkan suasana sekeliling mengemudiku! Jiwa hamba yang matang tidak akan reaktif dengan suasana kehidupan yang mendatang. Menjadi proaktif, tidak semata-mata menyalahkan keadaan sekeliling kerana kebungkaman yang mencengkam.

Seboleh-bolehnya aku tidak mahu unsur klise, stereotaip bertamu di  revolusi sikapku.

Tamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...