Sabtu, 27 Ogos 2011

Catatan Kelu

Malam ke 27 Ramadhan tiba.

Ruang tamu sunyi. Adik-adik sudah masuk ke bilik masing-masing. Hanya aku yang masih berada di ruang tamu, menemani ibu menonton berita dunia. Sayup kedengaran suara Adik membaca al Quran. Juzuk 21. Aku menghidupkan komputer riba, memasang broadband dan membuka laman sesawang. Seperti biasa, log in akaun facebook dan melihat news feed. Catatan-catatan tentang Ramadhan oleh rakan-rakan menjengah depan mata. Pelbagai lantunan nasihat terpapar. Mereka menasihatiku, tentang Ramadhan dan Lailatulqadr.

Tak sampai setengah jam, aku berbaring di sisi laptop. Terasa kosong tiba-tiba. Mula menghitung hari yang bakal meninggalkan Ramadhan. Menghitung hari untuk ke kampus semula. Ah, tak sampai seminggu saja.

Bangun kemudian mencapai mushaf. Membelek-belek seraya membacanya. Baca 2 ayat kemudian berhenti. Resah menggamam. Target khatam jauh sekali! Target tadabbur? Kholas! Aku menutup mushaf dan berbaring semula.

Betul, malam ini dibaluti sunyi. Mula memuhasabah diri. Ramadhan yang kian berbaki. Lailatulqadr, entah aku ketemu atau tidak. Atmosfera pesimis menghembus. Tuhan, aku bukan hamba yang baik bukan?

Sukar diurus. Ketenangan bulan barakah ini bukan milikku.

Ingin memberitahu sesuatu tapi bibir kelu. Ingin menyapa seseorang tapi hanya menghela dengan pandangan kosong. Ingin mengetuk pintu cinta Tuhan tapi terasa malu dan mahu sembunyi?

Sukar diduga. Mode hikikomori melanda dan lirik lagu Ramadhan 2 Zaman aku ulang-ulang.

Mereka gembira kerana kedatanganmu
kami gembira dengan pemergianmu

Malam mereka meriah disimbah nur al Quran
tapi malam kami muram bertemukanmu

Mereka berlumba mengejar makrifat
tapi kami lesu diburu nafsu

Hati mereka bercahaya digilap takwa
Jiwa kami gelap didera dosa

Takbir mereka takbir kemenangan
hadiah mujahadah sebulan Ramadhan

Takbir kami lesu tak bermaya
tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga...

Barangsiapa yang menyembah Ramadhan, ketahuilah Ramadhan itu akan pergi! Lailatulqadr kan pergi menyepi. Hanya iman yang tegar menemani, mengharungi rimba dan semak 11 bulan yang mendatang.

Betul, perit. Walaupun Syawal tak sampai seminggu lagi, lagu raya sebolehnya dielak menjadi halwa telinga. Entah, terasa sedih dan ngilu. Tak pasti, samada menangisi Ramadhan yang bakal pergi atau menangisi diri yang tidak memanfaatkan sekali setahun berlepas diri dari godaan syaitan.

Catatan ini makin kering dakwatnya. Ternyata bebelan ku ini juga tidak mampu menggores senyum kemenangan. Aku yang susah untuk diurus dan diduga!

lapang yang terisi, cinta ilahi mengiringi~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...