Sabtu, 23 Januari 2010

Cintailah Cinta

“Nik, kau tahu cinta apa yang paling agung kat dunia ni?” saya bertanya kepada Nik, rakan sekelas sewaktu menunggu pensyarah datang. Sengaja saya mengajukan soalan ‘emas’ kepadanya. Nik tersipu malu saat saya merenungnya.

“Cinta seorang kekasih?” dia cuba-cuba menjawab. Sekali dengar, terasa juga geli hati. Saya simpan saja geli hati tersebut dalam hati dan berusaha menghiling kepala, menyatakan jawapannya yang tidak tepat.

“Kalau bukan, cinta Allah?” Nik meneka lagi. Huhu, ada juga ingat kat Allah. =)

“Sikit lagi, dekat-dekat dah tu.” Saya tersenyum. Dia mengerutkan dahi. Nampaknya betul-betul dia tak tahu. Saya memulakan bicara ‘jarum’ saya. Harap-harap mengena.

“Cinta dalam Islam, yang paling agung ialah cinta Allah kepada makhlukNya.” Saya menjawab ala-ala Ustaz Nazir lakonan Ashraf Muslim dalam cerita Cinta Sempurna.

“Sebab apa aku kata cinta Allah kepada hambaNya adalah cinta yang paling agung kat dunia ini?” lagi-lagi saya mengajukan soalan. Nik terdiam. Dia tersenyum pahit.

“Alaa, kau cerita jelah kenapa. Aku nak dengar ni.” Nik mengalah. Saya teruja. Hehe.

“Seorang ibu akan mengharapkan kasih sayang anaknya setelah dia memberi dan mengorbankan banyak perkara demi anaknya. Manakala pasangan kekasih yang bercinta pasti saling mengharapkan perhatian dari buah hatinya. Macam kau.” Saya mengusik.

“Lagi?” Nik melarikan anak matanya tapi masih mahu lagi mendengar penjelasan saya. Saya menyambung.

“Sudah menjadi fitrah manusia sentiasa mendambakan kasih sayang dan cinta dari orang di sekelilingnya. Namun, jauh beza sekali cinta Allah kepada makhlukNya berbanding cinta sesama manusia kerana Allah mencintai hambaNya tanpa mengharapkan apa-apa balasan pun.” Saya memberikan huraian.

Unconditional Love

“Ha, inilah yang orang putih sebut sebagai unconditional love. Cinta tak bersyarat. Cinta yang tak memerlukan syarat. Cinta yang memberi bukan untuk menerima. Cinta yang totally sacred and tidak dapat ditandingi oleh Laila & Majnun, Romeo & Juliet, dan seangkatan dengannya.” Kata saya lagi.

“Allah yang memberikan kita sejuta nikmat dan rahmat tidak memerlukan apa-apa balasan pun dari kita. Dia tetap memberi dan terus memberi walaupun hambaNya langsung tidak mempedulikan suruhanNya, laranganNya, tegahanNya, sarananNya. Itulah Allah yang Maha Hebat. Ada ketikanya aku merasakan kasih sayang ibu adalah agung, namun itu hanyalah percikan kasih sayang Allah pada kita. Mak ayah itu pun Allah juga yang bagi. Jadi terbuktilah cinta Allah yang paling agung.” Saya menjelaskan lagi namun perbualan kami terhenti bila lecturer melangkah masuk ke kelas.

Sunnah cinta tak bersyarat ini banyak sekali dilaksanakan oleh orang yang mencintai Allah dan RasulNya. Bayangkan jika kita masing-masing lebih mementingkan APA YANG KITA BERI daripada melihat apa yang orang lain bagi kepada kita. Apakah perkataan yang paling sesuai dalam menyatakan keadaan ini? Ya, IKHLAS yang bermaksud tidak mengharapkan balasan dari manusia dan semata-mata mengharapkan redha Allah.

Apakah syarat utama Allah menerima ibadah hambaNya? Ya, juga IKHLAS. Hanya ikhlas saja yang diterima Allah.

Kita faham cinta Allah yang paling agung. Allah tidak rugi jika kita tidak mem’balas’ cintaNya. Bahkan kita yang memerlukanNya.

Umar Khayyam pernah kata “Hanyalah dengan mencintai Allah dan RasulNya, cinta itu khalis dan kudus.” Setiap dari kita akan mengakui hakikat itu, tetapi kalau ditanya kepada kita, cintakah kita pada Allah? Aduh, terlalu sukar untuk menjawabnya. Jika dijawab tidak, terasa benar berdosa kepada-Nya. Masakan kita mampu mengatakan tidak, sedangkan begitu banyak kebaikanNya terhadap kita. Jika dijawab ya,. Maka terasa benar dustanya. Betapa banyak pula kejahatan yang dilakukan.

Hakimi diri sendiri

Ada dua tanda jika kita cinta pada Allah.
1. rindu ingin bertemu
2. suka bila disuruh

Rindu tak kita pada pertemuan dengan Allah? Macamana kita menjaga solat? Adakah kita suka disuruh Allah dalam banyak perkara dalam hidup kita? Cinta tak kita pada Allah??

Bercakap soal rindu tanyalah orang yang sedang asyik bercinta. Bagaimana rasanya dan cara dia meleraikan perasaan rindu. Ganjil dan pelik rasanya jika orang yang sedang hangat bercinta tapi tak rasa rindu. Kalau tak rindu, mesti tak cinta punya, betul tak?

Tanda cinta mesti rindu. Tanda cintakan Allah, mesti rindu padaNya. Tapi kalau kita tak rindu pada Allah, bermakna kita tak cintakan Allah?

Analoginya mudah. Kalau badan kita sihat dan cergas, pasti kita akan lebih berselera menghadap pelbagai menu yang mengalirkan air liur., mahu makan apa saja yang terlintas di fikiran. Tapi, cuba sekali kita sakit,demam, yang sedap sehingga menjilat jari tu akan jadi pahit, tawar, tak sedap bila mencecah ke lidah kita.

Kenapa boleh jadi macam tu? Makanan tu ke yang berubah rasa jadi pahit atau mulut kita berubah selera? Hakikatnya makanan tu tetap sedap tapi disebabkan kita yang sakit, maka makanan langsung tak rasa kat mulut kita.

Macam tu lah jugak hati kita bila tidak mahu mencintai Allah. Bukan sebab cinta Allah tu tidak agung atau tidak hebat tapi hati kita yang sakit ni tak dapat rasa keagungan dan kehebatan cinta Allah. Hati yang sakit tidak akan dapat menikmati keindahan cinta Allah seperti badan sakit tidak dapat menikmati kelazatan makanan.

Tanda hati kita sakit menderita sebab tak mencintai ALLAH.


Rawat Hati

Kena rawat hati, cari kembali cinta Allah dengan menghadiri majlis-majlis ilmu, mendampingi ulama’ dan org baik2. Kalau badan sakit kita cari ubatnya. Hati adalah soal rohani, jadi kena kembali rujuk kepada penciptanya. Namun, ubat yang kita makan untuk menyembuhkan sakit itu pahit, samalah juga ubat hati yang pahit juga. Bila sihat nanti pun kena pantang. Jangan dekati lagi perkara yang boleh mengembalikan ‘sakit’ kita tu. Tutup semua pintu nafsu, kemudian mujahadah,. No pain no gain.

Modus operandinya, berpantang dan jangan mendekati maksiat serta carilah sahabat yang baik yang boleh ingatkan kita.

Cintailah Allah sepenuhnya.

‘ketahuilah dgn mengingati Allah, hati akan menjadi tenang’
Ar-Ra’du, ayat

Dan ingatlah, kita takkan berkorban untuk sesuatu melainkan ia benar2 istimewa untuk kita. Korbankanlah nafsu sebagai simbol kasih kita kepada Allah. Allah sukakan ketaatan, ketakutan dan kepasrahan kita terhadapNya.

Jom kejar cinta ALLAH! =)

1 ulasan:

  1. Salam.
    Someone likes your entry.
    Alhamdulillah..
    Teruskan menulis, anda berbakat. Percayalah!
    Syukran

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...