Sabtu, 30 Januari 2010

That's Abdah!

Kelas English for Academic Communication semalam digegarkan dengan sesuatu. Saya teruja walaupun masih lagi dalam 'kepeningan' memilih topik yang sesuai untuk pembentangan informative speech. Tapi saya percaya sahabat fillah saya, ada topik sesuai untuk speech kali ini. Minggu ini giliran Abdah menyampaikan speech.


Sebelum ini, sudah ramai yang sudah lepas. Masing-masing dengan subjek yang tersendiri, pelbagai perkara yang dibincangkan. Ada speech tentang subjek pelajaran masing-masing, pasal makanan, kawan, tempat-tempat menarik dan tak kurang juga bercerita tentang common issue such as pollution, mother nature dan beberapa topik lagi. Kelas kami terdiri dari beberapa course yang lain, maknanya berlainan latar belakang. 

Namun, lain sekali dengan topik abdah. Ketika dia mula membentangkan tajuknya, beberapa rakan sekelas sudah mula mengerutkan dahi. Abdah membuka prsntation pwr point.. Tahu apa perkara yang dibentangkan? hu3.. Why you worship Allah? ah sudah, preaching...kedengaran dari belakang.

Dengan lantangnya Abdah menyatakan soalan bertalu-talu kepada kami. Why you worship Allah, do you know what is Iman & Taqwa, what is our responsibility.. Kelas senyap sunyi. Betul! Agaknya kalau jatuh jarum pun tak bunyi! Semuanya membatukan diri tanpa sebarang huha sepertimana ketika orang lain yang bagi speech. Soalan-soalan itu dijawab oleh Abdah sendiri.

Why we worship Allah? cause we are His slave, we seek for His bless.

What is our responsibility?
1. as a slave of Allah
2. as a khalifah
3. as a Daei (amr maaruf nahi munkar)

Abdah menyertakan dengan dalil sekali dengan lancar tanpa gugup. Ayat al-Quran dialunkan dengan harmoni sekali. Terangguk-angguk semuanya. Saya yang berada barisan di depan sibuk merakam speech Abdah sambil berkata dalam hati 'mantap sih Abdah.,kagum nye ambo..hu3'. Serta merta kenangan tarbiyah ketika berada di bumi Maahad menerjah di ruang fikiran. Macam dalam sesi recall tamrin di sekolah dulu-dulu!

Video lantai tingkat 1 sebuah pusat hiburan yang runtuh dijadikan sebagai visual aid. Memang semuanya terkejut. Are we want to be like this? Soal Abdah.

Akhir sekali, Abdah menyatakan...
We just have two choice, whether JANNAH or HELLFIRE.

Dan di slide terakhir, tertulis Truly my worship, my life and my death is only for ALLAH..
Ending yang cukup menarik!

Tepukan gemuruh berkumandang. Masing-masing memuji keberanian Abdah membawa isu yang agak 'berat' lah jugak berbanding dengan tajuk speech yang lain. Lecturer kami di belakang pun berkata "Thank you Abdah, thanks a lot. Cause this really give me a reminder that all of us are Muslim."

Saya  tersenyum, puas rasanya. Tak dapat dinafikan, tarbiyah adalah amat penting. Semua orang mendambakannya. Namun disebabkan hati sakit, kadang-kadang tarbiyah yang hebat tidak dapat dihadam. Hukum tarbiyah sendiri tidak boleh dipisahkan dengan dakwah. Hanya dengan dakwah, tarbiyah mampu disampaikan.

Born to be Daie, born to be Murobbi!

3 ulasan:

  1. banyak info yang menarik di sini,,teruskan usaha anda...

    BalasPadam
  2. Salam 'alaik..

    Alhamdulillah..mantap!!cukup berani!!salah satu antara jalan-jalan dakwah yang baik..selama ni terlepas pandang..mungkin sebab terikut-ikut fahaman sekular sampai terlupa...Alhamdulillah..

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah..
    Akak yang baca entry ni tempias terujanya.
    well done, Abdah!
    p/s : yang ada rakam x? kongsi2 maa :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...