Jumaat, 5 Februari 2010

Rindu Itu Datang Lagi

Jauh dari sudut hati saya ada rindu yang terbersit. Rindu itu makin membuak-buak tatkala hati dilanda kegersangan siraman taqwa. Ah, rasa asyik sekali pada rindu itu. Jikalau rindu itu ibarat hembusan salju, pasti ia akan berpual-pual menghembus. Jikalau rindu itu ibarat cahaya mentari, pasti terik cahayanya lolos menerangi. Jikalau rindu itu umpama aliran sungai yang mudik dari hulu ke hilir, pasti ia tidak akan berhenti melepaskan arus deruan yang menyegarkan jiwa menuju ke muara. Kerana rindu itu tidak pernah putus asa menghembus, menerangi dan mengalir terus menerus dalam bejana diri ini.

Hati saya amat rindu pada sebuah bangunan konkrit bertatahkan bulan sabit emas di atas kubahnya. Rindu untuk beriktikaf di dalamnya, mengerjakan solat tahiyatul masjid dan membaca Mathurat dan al-Quran di berandanya. Rindu untuk berwudhu' di paipnya, menaiki tangganya, mengerjakan solat di saf hadapan. Rindu untuk berukhuwah di situ, kerana itulah tempat pertemuan dengan sahabat fillah. Rindu untuk menghadam ilmu dan meratah semahu mungkin mutiara kata oleh para murabbi dan asatizah. Rindu untuk berdialog dalam urusan persatuan di situ. Rindu akan keizzahan tarbiyah yang hidup umpama ruh. Hati-hati orang yang berada di dalamnya terus hidup andai ada yang mahu mentarbiyah dan ditarbiyah. Saling mengingati dan mahu diperingatkan. Keharuman itu seolah-olah masih lagi terbau di deria hidu saya ini. Masih lagi segar di pelupuk ingatan ini. Masih lagi agungnya kecintaan ini pada kesucian jiwa yang diredhai Allah hingga sering kali air mata ini tidak mampu dibendung-bendung lagi. Mengalir deras, panas, membasahi mata, pipi, dan wajah yang penuh noda ini.

Ah, siapakah yang memahami? Ini adalah luahan nurani, yang selama-lamanya akan terikat dengan kerinduan ini. Mampukah menyelami, andai hati menolak kebaikan, peringatan dianggap cela, teguran dianggap sumpah seranah? Biarlah, hidayah bukan saya punya. Saya manusia biasa, yang banyak kelemahan dan kesilapan. Saya tidak dapat menyentuh hati manusia kerana hati saya juga penuh dengan noda dan dusta. Cuma hati ini tidak akan sesekali mengingkari azimat rindu yang diperikan di perenggan tadi. Rindu ini akan terus berakar umbi selagi mana jiwa ini tidak dijajahi solsadu putus asa pada rahmat Allah.

Kerana keterikatan rindu ini hanyalah pada ILLAHi Rabbi! Pada Dia yang tidak akan pernah meninggalkan hambaNya. Pada Dia yang mencintai hambaNya langsung, tiada kurang. Pada Dia yang amat dekat, lebih dekat dari urat nadi ini. Maka saksikanlah, rindu ini adalah datang hati nurani. Datang menyucikan jiwa orang yang menghendakinya.

Introspeksi

Saya akhiri entry kali ini dengan peringatan ringkas dari sahabat fillah jua. Entahlah siapa, saya pun tak dapat mengenali siapakah gerangan 'myeyes' ini. Penuh shoutmix box saya dengan kata-katanya. Untuk dikongsi bersama, saya copy paste kan di sini. Tapi yang pasti, dia juga memahami apa erti rindu itu datang lagi...

salam...izinkan sy utk meluahkan apa yg t'lintas di fkiran & dhati ini...
sekadar mengingatkn diri sy sndri & jga saudara seakidah yg dikasihi...
Allah ciptakan kta utk memakmurkan bumi ini..
Dia kurniakn kta akal fikiran..
kta dbri mata utk mliht, kta dbri tlinga utk mdgr, kta dbri mulut utk mngatakn yg bnar..
itu smua adlah kurnia Nya.
tp apakh kta msyukuri sgla nikmt yg dkurniakn Nya itu???
jgn biarkn diri kta dlembah hina..
jgn biarkan mata yg clik dikaburi nikmat dunia..
mata yg dpinjmkan, jgn dsalah gna..
hiasi bibir dgn madah indah memuji Dia..
& jgn pekakkn tlinga..
bukalah hati utk mnerima peringatan dr yg Esa..
yg dititipkn kpd insan2 pilihan Nya..
itu tndanya Dia sayang kta..
jgn marahkn mrk..jgn pla mbenci mrk..
jka kta marah, jka kta bnci..pd siapa sbnarnya???
bukankh pd Yg mciptakan kta???
SIAPALAH KITA???
nak mberi peringatan, xmampu.. nak mdgr pringatan, xmahu..
LAYAKKAH KITA???
renung kembali..muhasabah diri..
Allah Maha Mengampuni lagi Maha Mengasihi..
maafkn sy jka kta2 sy mnyinggung perasaan smua..
skadar pringatan buat diri ini yg sring alpa..
salam mujahadah!!!
buat pnulis blog, truskn usaha. sesungguhnya Allah sntiasa bsama & mbntu tiap hmba Nya yg mbntu agama Nya..
yg t'akhirnya buat kta smua, sampaiknlah walau satu ayat...
wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...