Ahad, 20 Jun 2010

Maafkan diriku!

Maaf. Suatu perkataan yang selalu keluar tatkala kita sedar kita sedang melakukan kesalahan. Kata maaf menjadi keramat buat orang yang meminta maaf. Ini kerana tanpa maaf, hidup seseorang akan menjadi tidak keruan.

Dalam hidup yang baru mencapai dua dekad ini, banyak sekali kesalahan yang saya lakukan. Ada yang sedar, dan ada yang masih lagi tidak tahu mana pangkal hujungnya. Kesalahan dan kesilapan itu dilakukan dengan Allah dan juga orang di sekeliling. Kadang-kadang kesilapan itu dilakukan dengan pemikiran yang tidak matang, kebudak-budakan dan mempunyai nilai pesimistik yang tinggi. Sehingga kini saya banyak menghitung nilai diri dengan melihat kesemua itu.

Maaf juga kerana hampir tiga minggu sudah tidak menulis apa-apa di sini. Hampir-hampir kehilangan idea. Hampir-hampir rasa luluh, lesu. Hampir-hampir putus asa. Putus asa pada diri sendiri. Lalu, bagi mengubat itu, saya banyak mencari sumber perangsang motivasi di laman-laman sesawang. Entah kenapa, jiwa jauh lebih ‘sakit’ dari fizikal.

Sepanjang pencarian itu, saya menemui sesuatu. Setiap kali kita melakukan dosa dan kesilapan kepada Allah, maka taubatlah penyelesaiannya. Jika kita melakukan kesalahan kepada manusia, maka kita dituntut untuk memohon maaf kepada orang tersebut. Namun, apabila kita bersalah dengan diri sendiri, sejauh manakah kita memaafkan diri sendiri?

Sejarah kita menzalimi diri kita sendiri sudah tersenarai panjang di dada kita sendiri. Menjauhkan diri dari rasa kebersamaan dengan Allah sudah cukup menggambarkan betapa kita ‘menzalimi’ diri sendiri dengan memisahkan fitrah kehambaan, rasa taat dan takut pada yang Maha Melihat dari diri. Tak cukup dengan itu, kita menjerumuskan diri dalam jurang yang dalam, tersepit pada dua bongkah batu, tidak dapat melepaskan diri melainkan ada kuasa yang menolak batu besar itu. Jatuh lagi pada lubang yang sama, walhal sudah berkali-kali diperingatkan.

Begitulah manusia. Tanpa pimpinan Ilahi, segalanya jadi berantakan. Ibarat kapal di tengah lautan yang diserang ombak yang ganas.

Hakikatnya, Allah s.w.t. itu Maha Pengampun. Dia bisa mengampunkan dosa manusia, sekalipun sebesar arasy atau lebih dari itu. Asalkan ikhlas, kerana ikhlas adalah syarat utama dalam apa pun. Dan manusia, ya. Harus meminta maaf kepada orang yang kita zalimi dengan perlakuan kita, samada disedari atau tidak. Soal dia memaafkan atau tidak, itu sudah di luar kemampuan kita. Sebaiknya, kita lakukan perkara yang menyenangkannya dan pasti, ikhlas tidak terkecuali menjadi syarat.

Memaafkan diri sendiri adalah susah bagi kita dari dua perkara di atas. Kita masih lagi menyalahkan diri sendiri dengan akibat hasil dari kesalahan kita, tanpa mempedulikan diri sendiri yang kian kusut. Kita masih lagi memikirkan bayangan kesilapan yang kita sesali. Betapa zalimnya kita terhadap diri sendiri, memugarkan perasaan yang boleh membawa kepada kebinasaan!

Sifat mukmin yang sejati, sedihnya diri tidak membawa sampai tidak memaafkan diri, namun meletakkan kebergantungan kepada Allah adalah lebih dia cintai. Ingatlah, diri kita sememangnya tidak lepas dari melakukan kesilapan. Namun, yang menjadikan kita berbeza dari orang lain yang melakukan kesalahan ialah TAUBAT. Maafkan diri, hormati diri sendiri kerana diri anda ada hak untuk diberi peluang menjadi yang lebih baik. Jika anda sendiri tidak memaafkan dan menghormati diri, mampukah orang lain memaafkan dan menghormati diri anda?

Tak kenal maka tak cinta.

Tak kenal diri maka tak cinta diri sendiri.

Tak cinta diri sendiri maknanya tak cinta Allah.

Tak cinta Allah maknanya tak kenal Allah?

Macamana nak cinta Allah kalau tak kenal Allah? Bagaimana nak cinta diri sendiri kalau tak cinta Allah? Apa cara lain nak kenal diri kalau tak selain mencintai diri sendiri?

Anda jawab sendiri.
Ceria-cerialah wahai diri... =)

p/s ; banyaknya perkataan ‘diri sendiri’! bukan pentingkan diri…heheh. nak tambah lagi, Cintailah diri sendiri!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...